new years resolution... books


I've always been a reader. Since I worked my way through my first book at four years old (and plenty more, following the first), I've loved flickering through pages upon pages of black ink on white pages. The words didn't matter much in the beginning, it was more the learning that appealed to me. But then came the understanding and appreciation of fiction; the leap into imaginary worlds of wonder, the inviting stories of make-believe scenarios... I really liked reading from the moment I knew how, but from the second I understood what could be found in hardcover books or torn up paperbacks, I didn't just like it - I loved it.

Then came the downwards spiral. I stopped doing much at all; didn't write, didn't draw, didn't paint. I still read, but re-reading the pages of Harry Potter books, though lovely, wasn't how I imagined my love for the written arts would devolop. It was a sudden realization that even though I've read a lot in my life, I've missed out on a lot as well. I've never read most of the classics.

During 2013 i was - and still am - greatly inspired by some book bloggers online. In particular, I found a lot of inspiration from Rikke, who owns the blog Paperback Castles (thank you!). Determination and inspiration in hand, I've just written out somewhat of a reading plan for the next couple of months: 4 books a month is my goal, and I hope to end the year with the knowlegde that this was achieved (along with adding several new books to my bookshelf).

//

Jeg har altid læst. Siden jeg arbejdede mig igennem min første bog som 4-årig (og mange flere siden da), har jeg elsket at bladre gennem side efter side og opfange simple ord og fængende sætninger, skrevet sort på hvidt. I starten var ordene ikke af megen betydning; jeg ville bare lære at læse ordentligt. Men så kom øjeblikket, hvor jeg fik en forståelse og værdsættelse af fiktion; springene rundt omkring i imaginære verdener og tiltalende historier om alskens vidundere, magi og opfundne steder var noget, der fik mig til at elske robuste hardcovers og opslidte paperbacks frem for at føle kun en smule glæde fra dem.

Så kom mit livs nedtur, og jeg stoppede med at gøre meget overhovedet. Jeg skrev ikke, jeg læste ikke, tegneri og maleri var udeladt og glemt.. Jeg genlæste gerne bøger, jeg allerede havde haft fingrene i, men jeg fik stort set aldrig øjnene op for noget nyt. Og som årene er gået har jeg indset, at jeg har ladet for meget forbigå mig, og jeg har ikke læst nok, og slet ikke af hvad jeg burde. De fleste klassikere ligger stadig uåbnede.

Gennem 2013 fik jeg øjnene op for nogle bogbloggere. Især Rikke fra Paperback Castles har været en kæmpe inspiration (jeg kan kun takke!), og med ny determination har jeg allerede formuleret lidt af en læseplan for den næste stykke tid. 4 bøger eller mere om måneden; det er mit fjerde nytårsforsæt.


follow STAINS OF PAINT with BLOGLOVIN'

4 comments:

  1. Åh - smuk bog du har købt. Jeg elsker den udgave, og jeg elsker indholdet. Det er fantastisk læsning.
    Desuden også et virkelig smukt nytårsforsæt. Det er vigtigt at sætte pris på de små rolige øjeblikke her i livet, og læsestunder kan være noget så givende. Jeg elsker det.

    Og tusind tak for at nævne mig i så varme toner. Jeg er glad for, at kunne have givet en dråbe inspiration :')

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ser frem til at læse den endnu en gang; det var én af mine favoritter som barn!
      Tak for en sød kommentar - dit skrivesprog er altid en glæde at læse. Jeg håber at jeg kan holde mig til dette forsæt, for simpelt er det jo, og de simple glæder skal man ikke forbigå. Og så lidt og selv tak, det er jo ikke en hemmelighed, hvor meget jeg elsker din blog! :-)

      Slet
  2. Jeg har længe tænkt over, hvordan du har kunnet lave det her helt ualmindelige smukke layout i blogger? Vil du løfte sløret? ;-)

    http://anna-mitlivminetankermig.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du f.eks. søger "Free blogger templates" på Google, så plejer der at være enormt mange sider med links til forskellige layouts - alle ganske gratis. Så er det bare med at bruge tid på at sortere, så man finder et rigtigt og det er nok den sværeste del. Credit for mit layout findes nederst på siden.

      Som et lille tip, så husk at læse ALT hvad "skaberen" af layouttet har skrevet omkring det; nogle flotte layouts fungerer kun på specielle platforme (blogger, wordpress....) og der kan også være has med billeder - om de kan uploades til/fra photobucket, flickr og lignende eller ej.

      Til sidst har jeg selv redigeret lidt i HTML koden for at tilpasse skrifttype, størrelse og farver i layouttet. Det kan være relativt simpelt, men kommer an på, om "skaberen" har lavet en nydelig HTML kode eller om den er lidt rodet. Håber det hjalp :-)

      Slet

 

Popular Posts